Vinska industrija svakoga dana može bilježi povećanje potražnje za vinima koja u procesima proizvodnje ne uključuju sastojke životinjskog podrijetla, budući da veganstvo postaje jedan od najbrže rastućih trendova potrošača na globalnoj razini. Sada se vjerojatno pitate što to inače vina ne čini veganskima i kako uopće vino može sadržavati sastojke životinjskog podrijetla.
Naime, u nekim fazama kod proizvodnje vina koriste se sastojci životinjskog podrijetla poput bjelanjka jajeta koji se koristi u procesu bistrenja vina. Također, neki od takvih sastojaka dodaju se izravno u vino, a sve to obično nije navedeno na deklaraciji.
Org de Rac, organska je vinogradarska farma u Swartlandu, u Južnoj Africi, koja u procesu proizvodnje vina izbjegava sve sastojke životinjskog podrijetla koji su inače dio tradicionalnog procesa proizvodnje vina. Tako uz organski status, doživljavaju i povećanje potražnje kod vegana koji biraju vina isključivo bez životinjskih sastojaka.
“Nikada nisam pomislio da će doći dan kad ću priznati da veganstvo postaje opći trend među potrošačima. Pogotovo s obzirom na to da sam osoba koja uživa u mesu i siru. Org de Rac je od samog početka proizvodio samo ekološka vina, jer to odgovara suvremenim potrošačima, a organska poljoprivreda donosi nam i najkvalitetnija vina. No, gledajući lokalnu i međunarodnu potražnju na tržištu vina, ne može se ne uočiti golemi porast veganstva kao načina života. Vegani su postali važan dio potrošačke baze vinske industrije”, kaže Frank Meaker, voditelj podruma u Org de Rac.
Što čini vino neveganskim
Tradicionalno, oduvijek se koriste bjelanjak i određeni riblji proizvodi u proizvodnji finih vina. Oni oslobađaju vino od zamućenosti, a sve s ciljem da bi se dobilo čisto i bistro piće.
“U Org de Racu ne koristimo niti jedan od ovih sastojaka. Umjesto njih koristimo dostupna ne-životinjska sredstva, kao što je bentonit na bazi gline. To što smo do sada uložili znanje i vrijeme u proizvodnju veganskih vina, za nas bi moglo biti višestruko isplativo. Naime, svakoga dana raste broj onih koji u potpunosti izbjegavaju životinjske proizvode pa tako čitaju i deklaracije na vinima“, kaže Meaker.
Kako je veganstvo postalo sve veći trend
Do prije nekoliko godina na vegane se gledalo kao na čudnu manjinu za koju se smatralo da jedva preživljavaju jedući biljke. No, danas to više nije tako. Veganstvo se toliko proširilo da je postalo jedan od vodećih trendova. Razna američka istraživanja govore da je veganstvo prehrambeni trend broj jedan u 2018. godini. A taj je trend prisutan i na vodećim svjetskim tržištima vina.
U posljednje tri godine došlo je do povećanja broja ljudi koji se identificiraju kao vegani. U SAD-u se ta brojka povećala za 600%. Prema izvješću istraživačke tvrtke GlobalData, samo je 1% američkih potrošača tvrdilo da su vegani u 2014. godini. U 2017. godini taj je broj porastao na 6%.
U Velikoj Britaniji se broj vegana povećao za 350% u odnosu na desetljeće prije, prema istraživanju koje je naručilo Vegansko društvo u suradnji s časopisom Vegan Life. Preko 600 000 Britanaca smatra se veganima, a povećanje ne pokazuje znakove smanjenja.
Čak i Kina postaje sve više veganska. Istraživanja predviđaju da će vegansko tržište u Kini porasti za više od 17% u razdoblju između 2015. i 2020. godine. U Hong Kongu 22% stanovništva preferira neku vrstu biljne prehrane.
Potražnja povećava opskrbu
Prema Mattiasu Kristiansonu, osnivaču i uredniku časopisa VEGO u Švedskoj, porast veganstva je dramatičan u Skandinaviji, a Švedska je ujedno i jedna od vodećih vinskih tržišta u Južnoj Africi.
“Kada sam u siječnju 2014. godine pokrenuo prvi vegetarijanski prehrambeni časopis u Švedskoj, VEGO, gotovo da nije bilo recepata na Internet stranicama i blogovima. Zelene kuharice su se tek pojavile i počeo se tek nazirati”zeleni trend”, kaže Mattias.
Onda je iznenada došlo do preobrata u načinu na koji ljudi gledaju na veganstvo. Počeli su shvaćati da veganstvo i vegetarijanstvo nisu tako čudni. Tako je veganstvo u samo nekoliko godina prešlo iz trenda da se smatra dijetnom prehranom u svakodnevnu prehranu. U isto vrijeme, trgovine su počele nuditi sve više vegetarijanskih i veganskih proizvoda kao odgovor na promjenu koja se dogodila kod Šveđana.
“Danas vegetarijanstvo i veganstvo nisu ništa što se propituje ili gleda s čuđenjem, barem ne na razini kakva je bila prije nekoliko godina, na što su ljudi zapravo ponosni i sretni. Također, vjerujem da je ovaj trend tek početak. Prošle smo godine zabilježili rekordno smanjenje potrošnje mesa u Švedskoj i siguran sam da će se to samo nastaviti”, zadovoljan je Mattias.
Kako veganstvo utječe na tržište
Meaker kaže da globalno povećanje veganstva utječe i na proizvođače hrane i pića pa se tako niti vino ne može isključiti kako se trend povećava.
Britanija je zabilježila 185-postotno povećanje veganskih proizvoda koji su lansirani u Velikoj Britaniji u razdoblju od 2012. do 2016. godine, a u Americi proizvođači mliječnih proizvoda prelaze na alternative, kao što su soja i orašidi, kako bi mogli zadovoljiti novonastalu potražnju.
U Južnoj Africi društvo SA Vegan izvješćuje o tome da se broj vegana udvostručuje svake dvije godine.
“Vino se do sada nije karakteriziralo kao veganski proizvod zbog nekih zakona, a i zbog toga što ga ljudi povezuju s grožđem pa se smatralo da to nije potrebno. Međutim, sve će više proizvođača poduzeti korake u proizvodnji kojima će osigurati da je njihovo vino vegansko, a oni koji već proizvode veganska vina svakoga dana pronalaze načine kako ih što bolje plasirati i istaknuti na tržištu. Svi oni koji ignoriraju vegane, rade to samo na svoju štetu, kaže Meaker.
Autor: M.L., Foto: PhotoMIX-Company/Pixabay
Moje ime je Martina i živim u Zagrebu. Aktivni sam tip osobe, stalno u pokretu. U djetinjstvu sam se bavila baletom, a danas volim provoditi vrijeme u prirodi i vježbati pilates. Često planinarim i putujem jer me to opušta i puni baterije. Obožavam životinje, imam koker španijela Milku koja me prati u šetnjama, na planinarenju i na većini putovanja. Već neko vrijeme bavim se proučavanjem zdrave hrane. Preferiram prehranu s puno voća i povrća, žitarica, mahunarki, bez šećera, jaja i mliječnih proizvoda. Volim kuhati i peći kolače, a strast mi je isprobavanje novih i neobičnih recepata i namirnica.